22 december 2021
Natuur & Milieu, de consumentenbond, WISE en Greenpeace onderzochten het groene karakter van 41 energieleveranciers en PowerD scoorde een 9,9
Amsterdam – De startup PowerD is het afgelopen jaar vaker in de prijzen gevallen en kreeg de Automotive Innovation Award uitgereikt door Jan-Peter Balkenende voor hun bijdrage aan de innovatie in de automotive industrie. Het jonge bedrijf (2019) levert slimme laadpalen – aan voornamelijk bedrijven met grote wagenparken – die middels slimme algoritmes zorgen dat de auto wordt opgeladen met groene energie wanneer deze het voordeligst beschikbaar is. Dat zorgt voor verduurzaming, vergroening en vermindert tevens de druk op het overbelaste elektriciteitsnetwerk. Met de laadoplossingen richt het bedrijf zich voornamelijk op leasemaatschappijen, vastgoedontwikkelaars, vervoerders en retailers. Het bedrijf kan daar – volgens eigen zeggen – het grootste verschil maken omdat ze grote groep eindgebruikers bereiken. De missie van de startup is om bedrijven te helpen hun groene duurzame doelstellingen te behalen en daarmee een bijdrage te leveren aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van 2030.
Het jaarlijkse Onderzoek Duurzaamheid Nederlandse stroomleveranciers is opgesteld door de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE. De organisaties willen met het onderzoek de transparantie van de energiemarkt vergroten, consumenten goed informeren en Nederlandse stroomleveranciers aanzetten om duurzame keuzes te maken. De consumentenbond publiceerde in december 2021 de lijst met meest groene en duurzame stroomleveranciers voor consumenten en eindgebruikers. De energie die PowerD levert – via partner Energy Zero – aan leaserijders, bewoners van nieuwbouwprojecten en andere eindgebruikers is beoordeelt met een 9,9. Daarmee vallen ze net buiten de top 5 van bedrijven die de groenste energie leveren.
Verbeteren zit in ons DNA
Pieter Willems mede-oprichter van PowerD is blij met de 6de plek, “Het is een bevestiging dat ons partnership met Energy Zero de juiste keus is geweest.Op de 6de plek eindigen – van in totaal 41 bedrijven – is veelbelovend. Maar in ons bedrijfsDNA is verwerven dat wij altijd streven naar verbetering. Daarom willen we volgend jaar in de top 3 eindigen. We hopen dat andere bedrijven net zo hard streven naar vergroening, want momenteel lopen we – als maatschappij – achter op het behalen van de klimaatdoelstellingen.”
Bewezen propositie
In 2020 lanceerde PowerD samen met Leasplan als launching customer een gebruikersplatform onder de naam LeasePlan Energy. Hiermee wil de leasemaatschappij de concurrentie aangaan met partijen die nu al actief zijn op de markt van ‘slim laden’. Oscar Westerhof geeft aan dat: “De aankomende tijd zullen we ons focussen op slimme energietoepassingen vanuit de netbeheerder, werkgever, energieleverancier en laadpunt beheerder, om uiteindelijk te zorgen voor een eenvoudige integratie van energie en mobiliteit.”
Investeringsronde
Het bedrijf heeft internationale ambities maar wil eerst Nederland verder veroveren. “We zijn bezig met een investeringsronde om de Nederlandse uitrol te versnellen. Er zijn Europese uitbreidingsplannen maar we willen eerst in Nederland de problemen oplossen. Er is nog veel werk aan de winkel.Er is een schreeuwend tekort aan laadpalen, het elektriciteitsnetwerk raakt overbelast en de verhoging van de bijtelling op elektrische auto’s gaat omhoog in 2022, dus voldoende uitdaging voor 2022 .” Aldus Willems