26 april 2022
Roderick Veelo en Bert Brussen over de verbouwing van het medialandschap
In de TPO Podcast leveren Roderick en Bert elke dinsdag en vrijdag commentaar op het nieuws. Daarbij sparen zij de nieuwsmedia niet. ‘Er is veel aan de hand in de journalistiek: aandacht, ophef, opinie worden belangrijker. Dat is geen vooruitgang.’
Foto: Bert Brussen
Nieuwe verzuiling
Bert en Roderick merken dat nieuwsmedia op zoek zijn naar een doelgroep van mensen die hun eigen standpunten graag herkennen in de krant die ze lezen of de media die ze volgen. De keuzes die op sociale media gemaakt worden zien we ook steeds meer terug in de reguliere media. Volkskrant zoekt z’n abonnees onder progressieve mensen, de Telegraaf doet dat onder meer behoudende mensen. Roderick: “Abonnees werven en vasthouden lukt met de ‘kleur’ van je krant of je omroep. In Amerika zie je dat grote kranten en stations steeds duidelijker stelling nemen: Fox News, CNN, New York Times. Voor of tegen Trump, voor of tegen Biden. Opinie, ophef en aandacht worden steeds belangrijker. Dat is geen vooruitgang. Toch zijn Nederlanders nuchterder en verlangen naar mindere rigide stellingname dan de Amerikanen, denk ik.”
Nepnieuwsmachine en uitgemolken slachtofferschap
Bert heeft minder vertrouwen in de nuchterheid van de Nederlander: “Stelling nemen en polariseren leveren geld op. De Volkskrant staat vooral op de advertentierijke zaterdageditie vol woke artikelen waarbij slachtofferschap wordt uitgemolken. Dat trekt namelijk de juiste kopers bij de adverteerders. Deze adverteerders willen door een woke imago moreel hoogstaand overkomen. Dit zie je ook gebeuren bij RTL Nieuws. Een reactie op de woke gekte, zoals Ongehoord Nederland is op haar beurt een nepnieuwsmachine waarbij de complotdenkers worden bediend. De verzuiling is in feite nooit gestopt. Alleen de inhoud van de zuilen is veranderd.”
Woke gekte
Een terugkerend thema in de TPO Podcast is het woke-activisme en de gedienstigheid van de rest om te gehoorzamen aan de eisen van de activisten. Roderick: “Het is een beklemmende ontwikkeling. Woke-activisme is vergelijkbaar met religie, een sekte zoals je wilt, met allerhande dogma’s over wat is toegestaan en vooral wat niet. Er zijn journalisten en programmamakers die daar kritiekloos in mee gaan.” Bert sluit zich hierbij aan: “Het is echt een ideologie. Bij ‘policor’ wil je niemand voor het hoofd stoten, bij ‘woke’ kies je een richting die anderen moreel de maat neemt, en daarbij cancelt en uitsluit.”
Forum-stemmers teleurgesteld
Het probleem van de bubbels die door deze gekleurde media ontstaan is volgens Bert niet eenvoudig op te lossen door bijvoorbeeld de overheid. Bert: “Een krant die door de staat wordt betaald zal wantrouwen oproepen. De NOS wordt om die reden al door sommigen als fake nieuws en propaganda gezien. Er is een markt voor nichemedia voor mensen die niet zitten te wachten op morele en emotionele kleuring. Dat zie je bijvoorbeeld bij goede onafhankelijke journalistiek als platform Follow The Money. Zij drijven niet op advertenties maar op abonnees.” Dit verdienmodel wordt ook toegepast door de TPO Podcast. Er zijn elke week twee afleveringen. Op dinsdag is ie gratis verkrijgbaar en op vrijdag is de podcast alleen verkrijgbaar voor abonnees.
Roderick: “Wij hebben geen adverteerders, dus voor een woke actie als een boycot van adverteerders hoeven we niet bang te zijn. We hoeven ook geen specifieke politieke kleur aan te nemen of verantwoording af te leggen bij een zendercoördinator. We zijn vrij en volledig onafhankelijk. Sommige luisteraars vinden dat lastig. Zij horen ons dan eerst mainstream media bekritiseren en vinden dat herkenbaar en leuk. Maar vervolgens pakken we ook Baudet aan en dat is dan opeens een stuk minder leuk. Ik weet dat we in coronatijd luisteraars zijn kwijtgeraakt, omdat wij niet meegingen in alle complottheorieën. Wij analyseren het nieuws op onze eigen wijze: vrij nuchter en eerlijk. Dat vind je goed of leuk of niet. We doen dat met veel plezier, maar we gaan niemand naar de mond praten, want dan is de lol er snel van af.”