Nederland vraagt om snelle, op maat gemaakte therapie zonder wachttijden
Soesterberg, 5 september 2023 – Familiebedrijf SpecialistenNet, het landelijke netwerk van psychologen en coaches, stelt een nieuwe CEO aan, komt met een aangescherpte focus en een nieuwe huisstijl. Wat ruim 20 jaar geleden van start ging, is inmiddels uitgegroeid tot een landelijke organisatie met nationale impact. Inmiddels weten grote corporates en organisaties als Deloitte, Vattenfall & diverse hogescholen de weg naar SpecialistenNet te vinden dankzij haar specifieke en op preventie gerichte aanpak. Recent vond CEO Emil Prager (58) het tijd om ruimte te maken voor de volgende generatie en droeg het stokje over aan zijn zoon Christiaan (26), waarmee een nieuw tijdperk aanbreekt. “Onze urgente aanpak voor mentale zorg weerspiegelt de nawerking van de pandemie, de groeiende stress en burn-outs in de werkende samenleving. We bieden houvast door preventief te werken, zonder wachttijden. In een tijd van toenemende werkdruk, sociale vergelijking en financiële druk is dit onze stap naar gezondere professionele levens.”, zegt de nieuwe CEO.
Foto: SpecialistenNet
Koerswijziging door nieuwe generatie
De specifieke methodiek ontstond tijdens een MBA-studie van Emil Prager. Het gesprek met zijn studiegenoten kwam – in 2001 al – op psychologische trajecten en de lange wachttijden binnen de GGZ. Personeel viel uit en werkgevers stonden machteloos. Waarom moest dit zo lang duren? Wat kan je doen als werkgever? Samen met een klasgenoot ontwikkelde hij een programma, op basis van psychologische theorieën, vergaarde kennis en ervaring; hij paste beeldtaal toe, testte zijn bevindingen en paste het programma gaandeweg aan. Al snel werd resultaat geboekt; trajecten konden direct van start en namen niet de gebruikelijke zes maanden, maar slechts zes weken in beslag. Dit was de start van zijn succesvolle Creative Life Plan. In de daaropvolgende jaren ontwikkelde hij meerdere programma’s die bij verschillende organisaties werden geïmplementeerd.
Zoon Christiaan werkt sinds 2015 in het bedrijf en werd recent benoemd tot CEO. Al snel wijzigde hij de koers met het aannemen van jonger personeel en meer focus op sales en marketing, met een rebranding tot gevolg: “Met een scherp oog voor vernieuwing heb ik de koers verlegd door jonger talent aan te trekken en onze focus te versterken op sales en marketing. Deze beweging, samen met de erfenis van mijn vaders baanbrekende Creative Life Plan, heeft ons in staat gesteld om een nieuwe dynamiek te creëren die de weg vrijmaakt voor toekomstige groei en innovatie.”
Nieuwe generatie, nieuwe huisstijl
Met de rebranding van de huisstijl kenmerkt SpecialistenNet zich nog altijd door haar paarse kleur en vertelt de organisatie een helder verhaal. De boodschap: dat er voor elke mentale uitdaging zorg beschikbaar is. Werkgevers kunnen zonder wachttijd, de specialisten uit het netwerk inschakelen om hun werknemers aan coaching en psychologische ondersteuning te helpen. Er is dan ook gekozen voor het behoud van de kleur paars, die staat voor kwaliteit, welzijn, onafhankelijkheid en wijsheid. De uitstraling is wat speelser en brutaler geworden, onder andere door de combinatie met contrastkleur limoen. De nieuwe huisstijl wordt vanaf 5 september gelanceerd op de website, zichtbaar in media-uitingen en uiteraard ook intern doorgevoerd.
Een nieuw begin; focus op zakelijke dienstverlening, gezondheidszorg en onderwijs
Voor het ontwikkelen van de nieuwe visie en merkidentiteit ging SpecialistenNet terug naar de tekentafel. Het bedrijf richt zich nu uitsluitend op de zakelijke markt en legt daarbij de nadruk op preventie. “Wij willen liever voorkomen, dan helpen bij het herstel”, licht de nieuwe CEO Christiaan Prager toe. “Het normaliseren van mentale ondersteuning is een cruciale stap, voortgekomen uit de visie van mijn vader. We streven ernaar om mentale gezondheid net zo alledaags te maken als een tandartsbezoek. Door dit te omarmen, kunnen we veel uitval voorkomen en mensen snel weer terug op het werk laten starten. Ons doel is om bedrijven te begeleiden en het potentieel van hun organisatiegoud – het talent – te ontwikkelen. Dit is niet alleen een prachtige en belangrijke missie, maar het optimaliseren van talent draagt ook bij aan productiviteit, persoonlijk welzijn en het creëren van echte impact”
Impact en uitdagingen als jonge CEO en opvolger familiebedrijf
Christiaan Prager, de nieuwe CEO van SpecialistenNet, over het overnemen van het bedrijf en zijn ambitie: “Het is uiteraard een uitdaging om op jonge leeftijd leiding te geven aan een organisatie. We doen veel en we groeien hard, maar daar komt ook groeipijn bij kijken. Hoe haal je de juiste mensen in huis? Hoe houd je de kwaliteit hoog? Hoe ga je om met een inmiddels verdubbeld netwerk van specialisten? Dat wat wij aan onze opdrachtgevers aanbieden hebben we nu voor onszelf gedaan. Hoe kun je duurzaam op een verantwoordelijke manier groeien, op tijd groeipijn signaleren en hierop anticiperen? We hebben hiermee een volwaardig managementteam opgezet met de juiste kennis waar ieder zijn eigen expertise kan gebruiken. Daarnaast hebben we de pijnpunten inzichtelijk gemaakt en werken we projectmatig aan de uitdagingen die op ons pad gaan komen. Dit heeft ons in staat gesteld om een goede fundering te plaatsen voor verdere groei.”