Veelvoorkomende PR-mythen Ontkracht: Wat PR écht voor je kan doen

Veelvoorkomende PR-mythen Ontkracht

Het behouden van een professionele publieke uitstraling is essentieel geworden voor B2B-bedrijven wereldwijd. Zelfs een kleine deuk in je reputatie kan je bedrijf voor maanden stilleggen. Dit is waar een B2B PR-bureau van onschatbare waarde is. Ze helpen met alles, van crisismanagement tot het vergroten van je zichtbaarheid. PR-experts werken nauw met je samen om je merkidentiteit te vormen, communicatie te beheren en je werk te promoten.

Maar ondanks dat de diensten van PR-bureaus vrij duidelijk lijken, zijn er veel misverstanden over wat PR precies inhoudt. Dit komt mogelijk doordat de sector in verschillende niches opereert, of omdat PR-specialisten zoveel uiteenlopende taken hebben. Laten we de meest voorkomende PR-mythen voor je ontkrachten.

1. PR is alleen voor grote bedrijven

Denk je dat je bedrijf de omvang van Amazon of Microsoft moet hebben voordat je een PR-bureau inhuurt? Denk nog eens goed na! Ongeacht de grootte van je bedrijf is PR net zo essentieel als het hebben van een merklogo. PR kan het speelveld gelijkmaken en je helpen een sterke merkidentiteit op te bouwen. De expertise van een PR-specialist kan je bedrijf naar een hoger niveau tillen.

Bovendien creëren PR-bureaus vaak al in een vroeg stadium merkverhalen en publieke beelden. Dit kan enorm van pas komen wanneer je een productlancering plant of een nieuwe financieringsronde hebt binnengehaald.

2. PR kan met alles helpen

Verwacht niet dat PR-specialisten in Nederland tovenaars zijn. Natuurlijk zijn ze uitstekende communicators, maar dat betekent niet dat ze je merk zomaar op de cover van een bekend tijdschrift krijgen. En PR-strategieën zullen slechte bedrijfspraktijken ook niet verbergen.

Wat PR wél kan doen, is je helpen je bedrijfsreputatie te sturen. Ze helpen je valkuilen te vermijden en zorgen voor uitstekende media-aandacht. Dit draagt bij aan het opbouwen van klantenloyaliteit en kan resulteren in verdiende media-aandacht.

3. Goede PR leidt direct tot meer verkoop

Was PR maar zo eenvoudig! Hoewel de PR-strategieën van het beste PR-bureau in Nederland de interesse in je merk of product kunnen vergroten, is het niet realistisch om te verwachten dat de verkoop meteen zal stijgen.

Wat PR wél doet, is het opbouwen van vertrouwen in je merk. Het kan ook het aantal leads naar je website verhogen, maar om die leads om te zetten in klanten is meer nodig. Denk bijvoorbeeld aan het delen van je PR-dekking via sociale media, blogs en advertenties.

4. Digitale PR draait alleen om sociale media

Omdat klanten tegenwoordig veel tijd doorbrengen op sociale media, denken veel merkbezitters dat dit dé plek is waar PR-specialisten actief zijn. Hoewel sociale media belangrijk is, gaat digitale PR in Nederland veel verder dan alleen Instagram of Twitter.

Sociale media is slechts één middel in de gereedschapskist van een PR-professional. Er zijn tal van andere elementen die een rol spelen in een succesvolle PR-strategie, zoals interne communicatie, blogs, nieuwsbrieven, evenementen en merkpartnerschappen.

5. PR is alleen nodig tijdens een crisis

Natuurlijk is PR van vitaal belang tijdens een crisis. PR-bureaus in Amsterdam helpen dan om de schade aan je reputatie te beperken. Maar dat is zeker niet het enige moment waarop je PR nodig hebt.

Het hebben van een PR-team helpt juist om crises te voorkomen. Een PR-bureau zorgt ervoor dat je altijd een professioneel imago behoudt en voorkomt problemen voordat ze ontstaan.

6. Goede producten hebben geen PR nodig

Het gezegde “Dit verkoopt zichzelf” klinkt mooi, maar in werkelijkheid verkoopt niets zichzelf. Zelfs het beste product of de beste dienst heeft PR nodig om klanten te informeren en te enthousiasmeren. PR bouwt vertrouwen op en vergroot de interesse in je aanbod.

Samenwerken met een PR-bureau in Nederland helpt je ook om te werken met influencers. Deze social media-sterren hebben een groot en trouw publiek. Wanneer zij jouw product of dienst aanbevelen, vergroot dat de kans op succes aanzienlijk!

Samenvatting

Hopelijk hebben we met deze blog de verwarring rondom PR weggenomen en je een duidelijk beeld gegeven van wat PR kan bereiken.

Een PR-bureau in Amsterdam, zoals Ditisgeenprbureau, kan je helpen in tijden van crisis én ervoor zorgen dat je met relevante strategieën altijd bovenaan blijft. Je kunt rekenen op creatieve ideeën, doordachte inzichten en volledige ondersteuning op elk moment.

Wil je meer weten? Neem vandaag nog contact op met Joey via joey@ditisgeenprbureau.nl voor een vrijblijvend adviesgesprek en ontdek hoe wij jouw merk kunnen versterken!

nl_NL